fbpx

Mikor ne táncoljak?

Ez a cikkem elsősorban a HÖLGYEKNEK szól, de ajánlom a férfiaknak is, hogy jobban megérthessék a (női) természet működését.

Kiragadok egy részletet, de azt is csak azért, hogy a teljes-ségünkhöz hozzásegítsen.

Neked fáj a menstruációs ciklusod? Szoktad úgy érezni, hogy semmihez sincs kedved/erőd ilyenkor? Hallottál már olyat nőgyógyásztól, hogy azért fáj ennyire mert ilyen alkat vagy?
Ilyen alkat???!!!!
Mert nekem már mondták ezt…de nem akartam elhinni. Ekkor kezdődött el a kutatásom, egészen tini koromban.

Kicsit tegyük nagyító alá a testünk egészségét, annak is egy kis szegmensét: a menstruációt.

Mit árul el rólunk a menstruációnk:

A saját ciklusunk megismerése elengedhetetlen! A Te tested, a Te működésed ráadásul nagyon sok információt hordoz Rólad: sok mindent elárul az aktuális testi-lelki egészségedről.

Milyen a hossza, az erőssége, a színe, az állaga, és a velejáró mentális és testi változásunk. Ismerd meg és szeresd, mert Rólad szól!

Mi történik (röviden) ilyenkor egy nő testében:

A nemi szervek szerepe:

  • Két petefészek: tárolják, tüszővé fejlesztik, majd “kiengedik” a petesejteket
  • Petevezetők: szintén páros szerv, rajtuk halad a kiszabadult petesejt a méh felé, és bennük találkozik a spermiumokkal, ha volt közösülés a megfelelő pillanatban
  • Méh: izmos falú zsák, az embrió itt fejlődik 9 hónapig, ha nem történik megtermékenyülés, a menstruációs vérzés a méh falának leválásából, valamint ereinek folytonossághiány miatt jelentkező vérzéséből származik
  • Hüvely: izmos cső, a külvilág és a méh közötti kapcsolatot biztosítja

 

Bár angol nyelven van a videó de, egyszerűen megmutatja, mi történik a testben ilyenkor:

https://www.youtube.com/watch?v=vXrQ_FhZmos

Kriston Andrea azt mondja, hogy első a hozzáállásunk: ne állj ellen a menstruációdnak (jajj már megint itt van, pont a legrosszabbkor, így hogy fogok strandra menni, stb.), hanem szeresd magadat érte. Nő vagy, és a menstruáció mindig egy új fejezet kezdete.

 

Amiről keveset vagy nem is hallasz:

Az első 4 nap pihenned kell! Ne csinálj semmi megterhelő fizikai munkát! Ne is táncolj!

Miért?

Ilyenkor a tested szerepe a MÉREGTELENÍTÉS. Nagyon fontos. A menstruációnk ad egy kézzel fogható ciklikusságot nekünk nőknek. A férfiaknak is van ciklikusság a működésükben hormonálisan, de ők nem tudják követni azt. Nincs viszonyítási alapjuk.

Nekünk van.

Sajnos a nyugati kultúra egyáltalán nem veszi figyelembe a nők menstruációjával járó testi-lelki folyamatokat, így úgy kell tennünk mintha minden rendben lenne (ha fáj, ha túl sok, stb.), ráadásul meg is bélyegeznek minket, hogy milyen hisztisek vagyunk ilyenkor.

Persze hogy azok vagyunk…hormonális változáson megyünk keresztül. Ha megfigyeled, más lesz a testszagod, “sötétebbek” kicsit a gondolataid, nehezebb a tested. A nők ilyenkor veszítik a legtöbb energiát.

Az orvosok nem világosítanak fel bennünket, hogy hogyan tudjuk ezt a méregtelenítő folyamatot segíteni, nem pedig akadályozni. Végül is miért nincs ilyen fajta felvilágosítás már az oktatási rendszerben?

Én sose vettem figyelembe, (nem tudtam hogy figyelembe kéne venni) táncoltam, klasszikus balett óra, emelés, modern tánc volt hogy 6-8 órát egyhuzamban. Ez a munkám, mindenki táncol ilyenkor a környezetemben, hát én is kibírom. Ha orvoshoz mentem, hogy nagyon erősek a menzeszkor fellépő fájdalmak, annyi választ kaptam “maga ilyen alkat”.

Ezekbe nem kell belenyugodnunk. Tudunk magunkért tenni!

Első a pihenés ebben az időszakban. Majd jön a táplálkozás. Arra amúgy is oda kell figyelnünk, de azt most nem itt fejtem ki.

Az embert holisztikusan van értelme szemlélni, mert nincs olyan hogy “fél egész-ség”. Voltál már nagy szerelemben, de fizikális fájdalmak gyötörtek? Vagy voltál már sikeres a munkádban, de a párkapcsolatod semlegesnek élted meg? A boldogság mint olyan összetett. A testünk is összetett. A táplálkozás, a mozgás (jó időben), a pihenés mindenre szükségünk van, hogy jól legyünk összességében.

Mit eszünk a menzeszük alatt?

Reggelire gyümölcsöt. Délután/ este is csak könnyen emészthető nem túl nehéz ételeket, amelyek nem gázosítanak (vagyis pukiztatnak 🙂 ). Se karfiol, se bab, se káposzta, se lencse stb. A felesleges levegő megterheli a szervezetet. Kerüljük a cukrot, a kávét, a tudatmódosító szereket és a cigarettát. El sem tudjuk képzelni micsoda munkában van ilyenkor a testünk, segítsünk hát neki.

Jó ha a menstruációs ciklusod előtt pár nappal, már könnyen étkezel.

Amikor emésztünk, a hasunkba megy a legtöbb vér, ami rengeteg energiát emészt fel. Amikor menstruálunk, azt úgy képzeld el mint egy meleg fortyogó üstöt, amit melegen kell tartani, viszont ha nehezet emésztesz és/vagy nehéz fizikai munkát végzel (vagy táncolsz, sportolsz) akkor a vér szétárad a testedben, és elvonódik a fő területről a hőd.

Amit pedig nagyon melegen ajánlok, az a rizsvíz fogyasztása menzeszkor:

1 liter vizet felforralunk, beleteszünk 1 evőkanál rizst (lehet bármilyen rizs, de a barna rizs a legjobb), 7-10 percig még főzzük, és kész is van. Hűvös időben melegen is fogyaszthatjuk, nyáron várjuk meg míg kihűl. Én egy nagy fazékba szoktam lefőzni több litert is egyszerre, és onnan merőkanállal merem ki a bögrémbe a rizsvizet.

A rizsvíz hűtőben is csak max 3 napig áll el.

 

Mire jó a rizsvíz?

1.Energiaforrás: Szénhidrát található benne, mely segít energiával megtölteni a szervezetedet. Az emberi test számára elengedhetetlen energiaforrás

2.Regenerál: Sejt szinten regenerálja a testet

3.Sok rostot és jótékony hatású anyagot tartalmaz, ezáltal elősegíti az emésztésért felelős baktériumok munkáját és megakadályozza a székrekedést.

4.Hidratál : kívül belül hidratál. Hasmenés után is szokták alkalmazni, illetve száraz és pattanásos bőrre belülről is. Valamint a szépségiparban is elterjedt szintén bőr hidratálásra (lemossuk rizsvízzel a bőrt) illetve a haj átöblítését is javasolják vele. De mi itt most elsősorban a belső hidratálásra hívnánk fel a figyelmedet.

5.Megelőz: Folyamatos fogyasztása erősíti a szervezetet, így az hatékonyabban veszi fel a harcot bármilyen fertőzéssel vagy elváltozással.

A rizsvizet bármikor fogyaszthatod, de külön ügyelj arra, hogy a menstruációd ideje alatt (legalább az első 4 nap) igyad.

Még fontos:

Semmi olyat ne tegyél a menstruációd ideje alatt, ami hormonálisan befolyásol. Ilyenkor hagyd hogy minden a maga természetes útján haladjon.
És bár van az a mondás :”És legyen kárba veszett minden olyan napunk, amelyen nem táncoltunk legalább egyszer.” KIVÉVE a menzesz időszakát 🙂 !

Az egészséges menstruáció 4 napig tart, piros színű, a mennyisége nem túl sok, és nagyon kevés fájdalommal jár.

Teszteld le:

Ha egy cseppet cseppentesz egy fehér rongy darabra, és azt kiöblíted hideg vízzel, ha jó állapotban van a tested, akkor a víz maradéktalanul kihozza a vért a rongyból.

Remélem segítettem :)!

Írta:
Mozdulj a lelkedből